Vektøy for å kartlegge skolemiljøet 

Elevunderskelsen utarbeidet av udir hjeper oss å kartlegge det psykososiale miljøet på skolen. På Laskestad skole gjennomføres elevundersøkelsen hver høst på 5.-7. trinn.  

«Spekter-undersøkelsen» utviklet av læringsmiljøsenteret brukes for å avdekke forhold knyttet til læringsmiljøet ved mistanke eller varsling om f.eks. mobbing. 

Resultatene fra brukerundersøkelsene gjennomgås i lærerråd, elevråd og FAU når de foreligger. 

 

Skolekultur  

Vi jobber for å utvikle en skolekultur hvor vi søker å: 

  • Velge lærestoff som gir optimale utfordringer til den enkelte elev 
  • Fokusere på mening og forståelse 
  • Fokusere på individuell forbedring og mestring 
  • Hjelpe elevene til å sette seg kortsiktige, personlige og realistiske mål 
  • Hjelpe elevene til å utvikle effektive læringsstrategier 
  • Gi elevene reell medbestemmelse 
  • Stimulere elevene til å se feil som en naturlig del av læringsprosessen 
  • Gi elevene mulighet til å se at de forbedrer seg 
  • Stimulere til samarbeid 
  • Vurdere elevenes arbeider mot individuelle mål og tidligere resultater 
  • Vurdere prosess og strategi så vel som resultater 

 

Klasseledelse 

God klasseledelse bidrar til et godt læringsmiljø og god vurderingspraksis i arbeidet med fag og grunnleggende ferdigheter. 

God klasseledelse innebærer at man: 

- Skaper god læringskultur 

- Sørger for struktur og regler 

- Motiverer og har positive forventninger 

- Støtter elevene sosialt og faglig 

 

Forebyggende tiltak som fremmer godt skolemiljø 

Aktivitetsledere 

Aktivitetsledere er elever som bidrar til et bedre samhold og et tryggere skolemiljø, gjennom organisert aktivitet enten ute eller inn i gymsalen i friminuttene. På Laskestad kan elever i 5.-7. klasse søke på jobben som AL-ledere. Det velges 6- 8 elever hvert halvår som får denne oppgaven. En lærer får avsatt tid til å følge opp elevene og lage ukentlige aktivitetsplaner sammen med dem. 

 

Fadderordning 

Laskestad har fadderordning for alle elevene i 1. og 2. klasse. Det er elever på mellomtrinnet som får denne oppgaven. I samarbeid med lærerne finner fadderne på koselige og morsomme aktiviteter som de kan gjøre sammen med fadderbarna sine. De "store" elevene viser omsorg og har ansvar for de "mindre" elevene slik at de kan være trygg på skolen og på skoleveien. Fadderne får ofte et ekstra ansvar for sine fadderbarn på f. eks turer og andre fellesarrangement. Gjennom fadderordningen blir elevene på 1. og 2. trinn godt kjent med elever som er eldre, og får dermed eldre elever som allierte støttespillere i skolemiljøet, noe som vil være med på å skape trygghet. Fadderne får oppleve at noen trenger dem, og får anledning til å vise omsorg og omtanke for andre.