Du kan kontakte Pasient – og brukerombudet hvis du er misfornøyd med helsehjelpen du har fått, eller mener at du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende. 

Pasient – og brukerombudet kan gi deg informasjon om rettigheter, råd, klagemuligheter og veiledning. 

Alle våre tjenester er gratis, og du kan velge å være anonym om du ønsker det.

Pasient – og brukerombudet holder til i hvert fylke, og for Pasient- og brukerombudet i Nordland kan du kontakte oss på ulike måter:

Pasient – og brukerombudet i Nordland, Postboks 212 Skøyen, 0213 Oslo Telefon: 40 50 16 00/ 75 56 66 70 

Besøksadresse: Jakhelln Brygge (6. etasje), Torvgata 2, 8006 Bodø 

E-post: nordland@pasientogbrukerombudet.no (unngå sensitive opplysninger)

Sikker melding: Har du spørsmål som inneholder personsensitiv informasjon, kan du sende oss en sikker melding via Altinn

Les mer på pasientogbrukerombudet.no

I Helsedirektoratets veileder for saksbehandling – Tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8 står det at "dersom parten har behov for mer veiledning og bistand i forbindelse med en sak enn det kommunen kan tilby, kan kommunen informere om muligheten for å kontakte Pasient- og brukerombudet i fylket". Ifølge veilederen kan pasient eller bruker også opplyses om muligheten til å få hjelp fra Pasient- og brukerombudet dersom det er behov for bistand til å klage eller søke om erstatning.

Pasient- og brukerombudet i Nordland