Frisklivsresept

Reseptperioden varer i 3 m√•neder og koster kr 400,-. Opptil 1 √•rs oppf√łlging

Helsesamtale ved start og slutt av reseptperioden. I helsesamtalen finner vi sammen ut av hva du trenger av videre oppf√łlging i din endringsprosess. Det utarbeides en plan og m√•l for arbeidet med din livsstilsendring. Trenger du kun den f√łrste helsesamtalen er denne gratis. Gruppetrening¬†med oppf√łlging av fysioterapeut. Treningen tilpasses individuelle behov og det gis veiledning.

Mål:

  • √ėkt kondisjon, styrke, balanse, bevegelighet, overskudd og sosialt samv√¶r.
  • Styrke deltakerens helse og livskvalitet.
  • Videref√łre den fysiske aktiviteten/treningen p√• egen h√•nd etter reseptperioden.

Kurs

  • Bra Mat ‚Äď kurs
  • Snus ‚Äď og r√łykesluttkurs
  • S√łvnkurs
  • KID (kurs i mestring av depresjon)

Bilde4.png

Fysisk helse og aktivitet

Frisklivssentralen gir deg hjelp til å komme i gang med fysisk aktivitet gjennom individuell veiledning og tilbud om å delta i ulike grupper og aktiviteter.

Aktivitetene foregår både ute og inne og legges opp slik at alle kan delta uansett fysisk form og funksjon. Aktivitetsglede og sosialt felleskap vektlegges.

Regelmessig fysisk aktivitet gir dokumenterte positive helseeffekter fysisk, psykisk og sosialt.

Alle voksne og eldre anbefales √• v√¶re moderat fysisk aktive i minst 2,5 til 5 timer i l√łpet av uken. Dette vil si omtrent 20-40 minutter hver dag. √ėkes aktivitetsniv√•et til h√ły intensitet eller anstrengelse, kan tiden halveres.¬†

Les mer om rådene for fysisk aktivitet

Last ned¬†Aktivitetsdagbok‚Äč

Bilde5.jpg

Kosthold:

Frisklivssentralen hjelper deg til å få et bedre kosthold gjennom individuelle samtaler og Bra Mat-kurs. På kurset får du praktiske råd om valg av matvarer og matlaging, lærer å forstå varedeklarasjoner og får utvekslet erfaringer med andre.

Bilde6.jpg

Snus ‚Äď og r√łykeslutt:

Frisklivssentralen gir deg hjelp til snus- og r√łykeslutt gjennom individuell veiledning og snus- og r√łykesluttkurs. Det kan v√¶re lettere √• slutte sammen med andre.

Det finnes ingen fasit for hvordan du lettest slutter √• r√łyke eller snuse. De som f√•r hjelp til √• slutte, lykkes oftere enn de som pr√łver p√• egen h√•nd.

slutta.no  

Bilde7.jpg

S√łvn

Hvordan vi sover, har stor betydning for hvordan vi har det. De aller fleste har problemer med √• sove innimellom. N√•r de d√•rlige nettene blir flere enn de gode, og du kjenner at det g√•r utover hverdagen din, kan det v√¶re n√łdvendig √• gj√łre noe med det. Frisklivssentralen kan hjelpe deg med dine s√łvnproblemer.

Har du s√łvnproblemer? Test deg selv.¬†

Bilde8.jpg

Psykisk helse

Den psykiske helsa handler om dine tanker og f√łlelser, og om hvordan du har det med deg selv, i m√łte med andre og i hverdagen. Fysisk- og psykisk helse er tett forbundet, og p√•virker hverandre gjensidig. Dermed vil bedre fysisk helse gi helsegevinst ogs√• for psykisk helse.

P√• KID-kurs f√•r man l√¶re teknikker og metoder for √• endre tanke- og handlingsm√łnstre som vedlikeholder og forsterker nedstemthet/depresjon. Deltakerne trenes ogs√• i √• engasjere seg i lystbetonte aktiviteter og √• utvikle sosiale relasjoner. ¬†

Bilde9.jpg

Vil du vite mer?

Veileder for kommunale Frisklivssentraler

En nasjonal evaluering av frisklivssentraler viser f√łlgende:

  • Ca. 90 % er forn√łyd med det tilbudet de f√•r.
  • Ca. 70 % gjennomf√łrer hele eller store deler av opplegget.
  • Fysisk form bedres med 12 %.
  • Gjennomsnittlig aktivitetsniv√• √łker med dr√łyt 60 % og holder seg etter ett √•r.

Kilde: Evaluering av Frisklivssentralene som oppf√łlging til Gr√łnn Resept, 2008