Arbeids- og velferdsetaten ble etablert 1. juli 2006. Sosialtjenesten i kommunene og etaten vil sammen utgjøre Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV). Dette er den største forvaltningsreformen i nyere tid.

Høsten 2006 åpnet de første 25 NAV - kontorene. I 2007 ble det etablert 121 NAV - kontorer. Per september 2008 er det 210 NAV - kontor og innen 2010 skal det etableres 460 kontorer. Da skal alle innbyggere i Norge ha tilgang til et NAV - kontor.

Ved disse kontorene møter brukerne et integrert kontor, der ansatte i Arbeids- og velferdsetaten (tidligere Aetat og trygdeetaten) og kommunens sosialtjeneste jobber sammen om å finne gode løsninger for brukerne.

Formålet med reformen er å:

  • få flere i arbeid og aktivitet og færre på stønad
  • gjøre det enklere for brukerne og tilpasse forvaltningen til brukernes behov
  • få en helhetlig og effektiv arbeids - og velferdsforvaltning

Steigen kommune og NAV i fylket har inngått en samarbeidsavtale (vedtak i Steigen kommunestyre 5. november 2008), som beskriver hvilke tjenester kontoret skal tilby.
NAV Steigen tar sikte på å være etablert som eget kontor i løpet av 4. kvartal 2009.

Fra 1. november 2008 er Berit W. Berg ansatt som leder av NAV Steigen.

Kontakt:

NAV Steigen

8281 Leinesfjord

Tlf: 5555 3333

Infobrev nr. 1/09

Infobrev nr. 2/09

Infobrev nr. 4/09 PDF document ODT document